10 شغلی که با پیشرفت فناوری از بین خواهند رفت

با پیشرفت تکنولوژی کدامیک از شغل ها در آینده از میان خواهد رفت؟

می‌دانیم که آینده برای بعضی زیاد هیجان آور و مملو از فرصت‌های نو است , ولی برای بعضی دیگر به نظر نمی رسد که آینده چندان روشن باشد . بر طبق مطالعات انجام‌شده در کالج آکسفورد ۴۵ درصد از شغل ها فعلی در ۱۰ سال آتی با ترقی فناوری به خاطر اتوماسیون بی نقص از میان خواهند رفت یا این که دست کم تا جایی پیش خواهند رفت که قسمت بخش اعظم نیروی فعالیت انسانی کنار گذاشته خواهد شد . در اینجا به معرفی مشاغلی میپردازیم که پیش‌بینی میگردد با ترقی فناوری در۲۰ سال آینده از میان خواهند رفت . 



در‌این مقاله ده شغلی که اشخاص متعددی از این شیوه کسب درآمد می کنند به شما معرفی می کنیم که در آینده از میان خواهند رفت . 


۱ . رانندگان تاکسی یا دیگر وسایل نقلیه

رانندگان وسایل نقلیه گوناگون در جایگاه اولیه این فهرست قرار دارند . با پیشرفت فناوری و ارتقا سرمایه‌گذاری بر روی وسایل نقلیه خودران پیش‌بینی می شود رانندگان جزء او‌لین افرادی باشند که شغل خویش را در سال‌های آینده از دست خواهند داد . مثلاً دولت آلمان فعلا از این مراحل حمایت می‌کند و آن ها سخت درگیر کاربر روی حمل‌ونقل خودران میباشند . چنانچه اخبار صنایع خودروسازی را دنبال نمایید , احتمالاً می دانید که نسل بعدی خودروهای کمپانی تسلا کاملاً اتوماتیک خواهند بود . بنا بر اعلام این مجموعه فقط یک تا دو سال برای دستیابی به‌این فناوری زمان لازم است . با ترقی فناوری تمام خودروسازان بزرگ جهان در حال تغییر جهت به خودروهای الکتریکی و خودران می باشند . 


۲ . کشاورزان سخت کوش

درگذشته کشاورزی به نیروی کار زیادی نیاز داشت . اینک با ترقی فناوری این پروسه به شیوه چشم‌گیری عوض شده نموده است . کشاورزی در کشورهای توسعه‌ نیافته جهان سوم هنوز نیز مستلزم نیروی انسانی قابل‌توجهی است ولی در سطح کلان , این فعالیت فعلا به‌صورت خودکار انجام میشود و تعداد بسیار کمی از اشخاصی که به‌طور ویژه آموزش دیده‌اند , از روش ارتباطات بی‌سیم با ماشین‌های سنگین وزن کار میکنند. در گذشته , تمام فرایند کاشت و برداشت کالا می بایست با به کار گیری از نیروی انسانی انجام میشد ولی هم اکنون از تصاویر ماهواره‌ای برای اندازه‌گیری و از بذرهای مقاوم مقابل علف‌های هرز برای کشت تولیدات استفاده میگردد . عملیات‌های گوناگون کشاورزی به لطف فناوری‌های تخصصی موجود قادر است در زمان کوتاهی صورت بپذیرد و در آینده نه چندان به دور حمل و نقل تولیدات هم با به کارگیری از وسایل نقلیه خودران رخ خواهد گرفت . 



۳ . صاحبان چاپخانه و ناشران 

مجله و رسانه‌های سنتی تحت‌الشعاع توسعه روزافزون وب سایت ها قرارگرفته است . اینک بخش اعظمی از اشخاص برای دریافت خبر ها از پلتفرم‌هایی مانندتوئیتر و دیگر رسانه‌های آنلاین استفاده مینمایند . مجلات سنتی دیگر برای باقی ماندن در گوی رقابت با یکدیگر رقابت نمی کنند , بلکه برای بقاء به‌عنوان یک موجودیت در تلاش می باشند . با ترقی فناوری و گسترش هر چه بیشتر دنیای دیجیتال چه بسا قدرتمندترین رسانه‌های سنتی هم به‌سوی فروپاشی پیش می روند . در دنیای امروز داده ها عمدتاً مجانی است و ناشران زیاد کمی میباشند که فقط اعتماد به اسم تجاری قادر باشند محرک کافی برای حفظ وضعیت آن ها باشد . بادموکراتیزه کردن منابع خبری , برندهای بزرگ در تلاش برای کشف کردن مقام خویش در‌این محیط آنلاین میباشند . امروزه دیگر به‌ندرت می‌توان اشخاص جوانی را پیدا کرد که در پی منابع خبری سنتی جهت کسب اطلاعات موردنیاز خویش باشند . 


این مقاله را از دست ندهید : ایده های خلاقانه



۴ صندوقداران فروشگاه ها

جالب است بدانید صرفا در ایالات متحده ۸ میلیون نفر به‌عنوان صندوقدار درگیر به‌کارهستند . با پیشرفت این اشخاص زودتر از آنچه فکر می کنند , کار خویش را از دست خواهند داد . هرچند اتوماسیون در‌این حوزه فعلاً تماما پیاده نشده است و هنوز نیز اشخاصی می باشند که فعالیت بررسی را انجام میدهند البته فاصله زیادی با جایگزینی بدون نقص نیروی  با جایگزینی بدون نقص نیروی انسانی با ماشین‌هادر‌این محیط نداریم . مثلا , آمازون در حال اجرای فاز آزمایشی سرویسی تحت عنواناست . Amazon Go یک فروشگاه اتوماتیک فارغ از وجود حتی یک نفر نیروی انسانی است که تمام مراحل خرید و پرداخت به‌صورت خودکار و از طریق کارت اعتباری خریدار انجام میگردد . حسگرها در حال ارتقا و پیشرفت می باشند و ماشین‌آلات فاصله زیاد کمی با جایگزینی با نیروی انسانی دارد . به‌علاوه ,ماشین‌های مجهز به هوش تصنعی و مصنوعی میتوانند فارغ از اشتباهات انسانی بیست و چهار ساعته روند خدمات‌رسانی را انجام دهند . 


۵ . آژانس‌های مسافرتی 

با توسعه و گسترش فناوری و وب شرکت‌های زیادی برای رزرو بلیت هواپیما , هتل و غیره روی کار آمده‌اند . امروزه دیگر به فرد سومی برای رزرو بلیت هواپیما یا این که اتاق هتل نیاز نداریم , ما می توانیم خودمان این کار را انجام دهیم . با تداوم فرآیند حاضر , پیش‌بینی می‌گردد در آینده‌ای نهچندان دور آژانس‌های مسافرتی هم از صحنه کسب‌وکار کنار بروند . 


۶ . کارگران کارگاه ها و کارخانه جات

هنگامی‌که انقلاب صنعتی به وقوع پیوست , اشخاص متعددی برای کار به کارخانه‌ها رفتند تا ماشین‌آلاتی را ایجاد کنند که زندگی ما را ساده‌تر می‌کند . در‌این خلال و با ترقی فناوری , ایناشخاص مسئول تولید همان ماشین‌آلاتی شدند که ماشین‌آلات دیگری را ایجاد می‌کردند تا نیاز به نیروی انسانی را حذف نمایند . برای فهم بهتر قضیه میتوانیم نگاهی به طرز ساخت خودروها در کمتر از ۱۰۰ سال پیشین و فرایند ایجاد امروزی آنها در کارخانه‌های توسعه یافته داشته باشیم . در آن زمان نیروی انسانی متعددی باهم فعالیت می‌کردند تا کالا نهایی را مونتاژ نمایندالبته فعلا با ترقی فناوری قسمت بیشتر کار به وسیله سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام میشود . 


۷ . شرایط دیسپچرها 

احتمالاً به‌روزهایی فکر می کنید که بایستی کسی به‌صورت دستی شما را به یک خط دیگر متصل می کرد تا باکسی صحبت کنید . البته اکنون نیز اشخاص زیادیبه‌عنوان دیسپچر فعالیت می کنند . نقش دیسپچر هماهنگ کردن اپراتورها برای اجرای امور مطابق با برنامه است . اهمیتی ندارید که در چه زمینه‌ای به‌عنوان دیسپچرمشغول به‌کار باشید , اکنون فناوری‌های گسترده‌ای با کارایی بهتر از شما وجود دارند . 


این مقاله را از دست ندهید : چند ایده جالب شغلی برای فرار از بیکاری

 

۸ . کارکنان وکارمندان بانک 

چنانچه صادق باشیم , ما دیگر به بانک نمی‌رویم یا این که به‌ندرت و در صورت ضرورت این عمل را انجام می دهیم . امروزه با ترقی فناوری از گوشی یا بستر وب برای انجام کارهایگوناگون بانکی استفاده می کنیم . و در صورتی به پول نقد نیاز داشته باشیم , از دستگاه خودپرداز برای اخذ پول استفاده می کنیم . امروزه چه بسا قابلیت و امکان افتتاح حساب در بیشتربانک‌ها به‌صورت آنلاین هم موجود است و فقط درصورتی که مایل به اخذ خدمات خاصی باشیم , ممکن است لازم باشد که به‌صورت حضوری به بانک مراجعه کنیم . 


۹ . بازاریابان تلفنی 

آیا تابه‌حال توجه کرده‌اید که تعداد بازاریابان تلفنی روزبه‌روز کمتر می‌شود؟ تبلیغات هدفمند در فضای وب در اختیار گرفتن صنعت بازاریابی تلفنی را به‌دست گرفته است , به‌خصوص بر طبق تمام اطلاعاتی که غول‌های فناوری با به کارگیری شما از پلتفرم‌های خویش جمع‌آوری می‌نمایند . مثلاً فیسبوک داده ها شما را از لایک‌ها , پست‌هایی که ارسال میکنید و غیره جمع‌آوری کرده و آن‌هارا به شرکت‌های دیگر میفروشد . هوشمندی تبلیغات در حال افزایش است , چون از شما بیشتر و بیشتر یاد میگیرند و به همین علت است که بازاریابی تلفنی در حال منسوخ شدن است . 


۱۰ . معامله‌گران سهام 

مطالعات انجام‌شده بوسیله تحلیل‌گران در اواخر سال ۲۰۱۵ نشان داد که فقط ۱۰درصد از معاملات سهام در سراسر دنیا بوسیله اشخاص و سرمایه‌گذاران حقیقی وواقعی انجام میشود . در هرکجا که پول وجود داشته باشد , کسی تلاش خواهد کرد آن را اتومات کند و در برابر رقبا برای خویش مزیت ایجاد کند . بازار سهام یک کدام از این گزینه‌ها است و مالکان بزرگ‌ترین صندوق‌ها در دنیا فناوری‌های متعددی را برای سرمایه‌گذاری دراین مورد در اختیاردارند . در مدت‌زمانی که طول می کشد تا سیگنال به سرورها برسد و سفارش تأیید شود , ربات‌ها متوجه می گردند که شما قصد خرید کدام سهام رادارید , آن را برای خود خریداری می کنند , در میان خودشان خرید و فروش می نمایند و باقیمتی به‌مراتب بالاتر به فروش می رسانند . 



/ 0 نظر / 49 بازدید